Bekjenner sin tro på Facebook

Flere kristne bruker statusfeltet på Facebook til å bekjenne troen sin. Nettkonsulent Kjetil Fyllingen i ImF-Ung oppfordrer folk til å være kreative når de deler troen.

– Troen er ikke noe man kan skjule, sier Erlend Hovden (15), som har kastet seg på trenden.

«Hei! Jeg heter Erlend og jeg tror på Jesus Kristus og aksepterer han som min herre og frelser. En facebooker har utfordret alle troende til å sette dette på veggen. I Bibelen står det at Jesus sa: «Hver den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.» (Matteus 10. 32-33) Dette er enkelt. Hvis du elsker Gud, og du ikke er redd for å vise det bare re-post. Bare kopier, sett inn navnet ditt og lim det inn.»

Slik lyder statusoppdateringen som Erlend Hovden og mange andre den siste måneden har kopiert inn i statusfeltet sitt, for å markere sin kristne tro.

– Jeg så at noen andre hadde gjort det på Facebook, og jeg tenkte at det kunne jeg også gjøre. Jeg ønsker å vise at jeg er kristen, sier Erlend Hovden til KPK.

Førte til diskusjoner

Kjedestatusen har flere ganger gått sine runder på nettet i engelsk språkdrakt. De siste ukene har den igjen blitt aktuell i Norge, i oversatt versjon. Ifølge unggutten var valget om å publisere statusen ikke spesielt vanskelig.

– Når Jesus er Herre over alle deler av livet, er det ikke noe man kan skjule. Det må vises frimodig fram, sier han.

Hovden forteller at han de påfølgende dagene fikk veldig mange kommentarer.

– En ateist lurte på hva som var forskjellen på den kristne og den muslimske guden. Vi har diskutert litt før og fortsatte diskusjonen på det. Det var også flere som kopierte det og lagde sin egen greie: «Jeg tror på maten, og maten er min gud», for eksempel.

Lite negativt

De negative reaksjonene uteble stort sett. Det overrasket Hovden litt.

– Jeg hadde kanskje trodd det skulle bli mer av det. I dag er det ikke politisk korrekt å være kristen, og det er mange fordommer. Jeg tenkte at statusen kunne føre til litt av hvert, men samtalene har vært hyggelige, sier han.

Hovden forteller at også flere av vennene hans brukte den samme statusmeldingen. Det har ført til at Hovden nå vet om mange flere kristne på skolen sin.

– Det var veldig oppbyggende å vite at det var flere andre kristne på skolen. Det er mange som jeg nå vet er kristne som jeg ikke visste før dette, sier han.

Han forteller at mange trolig er klar over at han er kristen, men at dette kommer mer til uttrykk i samtaler på skolen enn på Facebook. Nå ønsker han å gripe mulighetene også i sosiale medier.

– Det har blitt en veldig viktig del av samfunnet, og vi kristne må være til stede der. Vi kan ikke bare klenge oss sammen i vår egen lille boble, vi må være der folk er, sier Hovden.

– Må tørre å dele troen

Kjetil Fyllingen er nettkonsulent i ImF-Ung og Damaris Norge og ivrer for at kristne skal benytte mulighetene sosiale medier gir. Han heier på kristen frimodighet på nett, men ser visse ulemper ved det å «klippe og lime» en statusoppdatering.

– Jeg er veldig for at kristne må tørre å dele troen sin, også på nett. Samtidig er jeg ikke veldig for masseproduserte statuser. Som kristen kan man nesten oppleve det som en trussel; at hvis du ikke deler dette, så er du en dårlig kristen. Derfor er jeg usikker på om det er den beste måten, sier han.

I stedet oppfordrer han folk til å være mer kreative når de deler troen på nett.

– Når folk deler lenker til et vitnesbyrd eller noe som betyr mye for dem, så øker også trafikken, sier han.

Les også: Hva lar du deg engasjere av? (sambåndet.no)

Les også: I de gode klikks tjeneste (blogg på imf.no)

Mange vegrer seg

Gjennom jobben har Fyllingen blant annet ansvaret for nettstedet Mystory.me i Norge, et nettsted hvor folk kan dele sitt eget vitnesbyrd. Der ser han at mange vegrer seg for å dele noe.

Les også: Vil ha din historie på nett  (sambåndet.no)

– Mange er redde for reaksjonene, både som privatperson og i jobbsammenheng. Andre føler ikke at de har noe vitnesbyrd å komme med. Da er det kanskje lettere å bare klippe og lime en status, sier han.

Fyllingen viser til omdømmeundersøkelsen som Indremisjonsforbundet sammen med TNS Gallup gjennomførte i 2012, hvor 72 prosent av de spurte svarte «nei» på spørsmålet om de kristne de kjenner, er opptatt av å fortelle om troen sin.

– Kanskje er tendensen den samme på sosiale medier? Dersom man deler hundre bilder av hunden sin og ingenting om troen, framstår det kanskje ikke som særlig viktig, undrer han. KPK

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.